logo

INSPIRE TO SELL

marc • 5 mei 2024

Vroeger was alles beter.

Vroeger was alles beter? 


Een prettige reflectie voor verkopers en hun managers. 


“Vroeger was alles beter.” 


Hoe vaak heb ik dat niet gehoord in de wandelgangen van bedrijven, op netwerkevenementen of tijdens managementretreats. 


Het lijkt een verzuchting die vooral resoneert bij verkopers en hun managers die terugverlangen naar de gouden dagen van de handel, toen relaties nog simpel waren en deals over een handdruk gingen.


Maar was vroeger echt alles beter?

Of was het gewoon anders?


Laten we eerlijk zijn, de verkoper van toen had zeker zijn charmes. 


Met een koffer vol monsters en een agenda vol afspraken trok hij van deur tot deur, bouwde relaties op die vaak persoonlijker waren dan wat we nu zien. 


De verkoopmanager van die tijd was een meester in het direct managen van zijn team, dicht op de bal en vaak letterlijk naast de telefoon in het kantoor.


Echter, de romantiek van deze ‘goede oude tijd’ kan ons snel misleiden. 


De methoden van toen zouden in de complexe, snelle en digitale wereld van vandaag vaak niet meer werken. 


De klant van nu is goed geïnformeerd, kritisch en veeleisender. Zaken doen in de 21e eeuw vereist een heel andere benadering met nieuwe vaardigheden, zoals digitale communicatie en data-analyse, die vroeger simpelweg niet nodig waren.


Dus, ja, misschien waren sommige verkopers en verkoopmanagers in het verleden ‘beter’ in de context van die tijd. 


Maar de cruciale vraag is niet of ze beter waren, maar of wij, met alle hulpmiddelen en technologieën van nu, niet in staat zouden moeten zijn om nog beter te zijn!?


De valkuil van nostalgie is dat het ons kan verblinden voor de kansen van het heden. 


Terugkijken naar wat was, met een zachte blik van vergetelheid, kan een aangenaam tijdverdrijf zijn, maar het leidt zelden tot vooruitgang of innovatie. 


Wat nodig is, is een heldere, kritische blik op wat nu de praktijk is, en hoe we deze kunnen verbeteren.


Laten we de lessen uit het verleden meenemen, en laten we ons vooral richten op de toekomst. Op het hier en nu. Hoe kunnen we de tools die we nu hebben optimaal benutten? 


Hoe kunnen we de relaties met klanten verdiepen met de technologieën die we tot onze beschikking hebben? Welke hoogrendement activiteiten willen we houden en versterken? Welke laag rendement acties gaan we afscheid van nemen?


Hoe kunnen we als verkopers en managers groeien in een wereld die constant verandert? Wie is onze coach en trainer om topprestaties als een gewoonte te maken?


De echte uitdaging ligt in het aanpakken van wat is, en het vormgeven van wat moet worden. 


Vroeger was misschien alles beter, of misschien ook niet, maar zeker is dat de toekomst nog veel beter kan zijn. 


Laten we daar onze energie in steken. 


Stop met mijmeren over vroeger en beginnen met bouwen aan morgen. 


Want in de verkoop, net als in het leven, gaat het uiteindelijk niet om waar je vandaan komt, maar om waar je naartoe gaat.


Het is “aanvallen” of uitsterven! 


Uw verkooptrainer & salestijger activist! 


Marc

door marc 5 mei 2024
Politici, de vergeten Salestijgers?
Share by: